De Afinius Groep bestaat uit 5 bedrijven die elk hun expertise hebben op het organiseren, uniformeren en digitaliseren van specifieke processen in de openbare ruimte.
We zijn marktleider op het gebied van assetbeheer. Met zelfontwikkelde tools en sotware nemen onze 120 assetspecialisten veel werk uit handen. Voor groen, voor e-objecten, voor water en riool, voor wegen en kunstwerken, noem maar op.
Schadeafhandeling en wettelijke aansprakelijkheid
NODR is al 35 jaar onafhankelijk kennispartner voor overheden. Met onze juridische expertise en heldere, gestroomlijnde processen zorgen wij altijd voor een juridische correcte afhandeling van schades in de openbare ruimte en wettelijke aansprakelijkstellingen. Iedere schade is uniek, het rechtsgebied complex. NODR neemt het werk uit handen.
Producten & diensten uitgelicht:
Schadechecker
Vergelijk uw schade met andere gemeenten.
Bekijk het potentieel dat uw gemeente jaarlijks zou kunnen verhalen.
Het verhalen van schade in de buitenruimte is complex, want er komt veel bij kijken. Vaak komt het er dan niet van. Hier gaat veel geld verloren. De NODR Schadechecker geeft per gemeente inzicht in het schadepotentieel dat jaarlijks kan worden verhaald. Bekijk welke gemeenten NODR heeft geholpen met het verhalen van schade aan objecten in de buitenruimte.
Schade-app
Snel en actueel inzicht in uw schadedossiers.
Schade aan objecten in de buitenruimte kunt u makkelijk melden met onze app. Zie je schade, app de schade.
Met de NODR schade-app heeft u alle relevante schade-informatie direct en realtime bij de hand. In uw persoonlijke dashboard vindt u een kant-en-klaar overzicht van het aantal gemelde schades, de bijbehorende status en het (tot dusver) verhaalde schadebedrag. U kunt onze app op elk gewenst moment raadplegen.
Hulp bij claimafhandeling
Ondersteuning bij de beoordeling van claims
Het pakket biedt 4 services: Intakeformulier, WA Wijzer, WA Kennisbank en Serviceloket.
De afhandeling van materiële aansprakelijkstellingen regelt u zelf gemakkelijk en objectief met de WA Assistent: een complete toolkit om alle bijkomende werkzaamheden op zorgvuldige, gestructureerde en juridisch correcte wijze uit te voeren. De WA Assistent bespaart u veel tijd en u krijgt kwalitatief advies.
Uitbesteden van claims
Ons juridisch team staat voor u klaar
Met WA Uitbesteden kunt u altijd rekenen op de juiste hulp. Wij nemen u al het werk uit handen.
Voor als u geen tijd heeft voor de afhandeling van materiële aansprakelijkstellingen en liever alles uitbesteedt aan de tijdelijk of permanent hulp van een juridisch expert.
Risicomanagement
Alle risico's helder in kaart
Gemeenten worden meer dan 20.000 keer per jaar aansprakelijk gesteld.
Als gemeente heeft u de verantwoordelijke taak om te zorgen voor een veilige en toegankelijke woon-, werk- en leefomgeving voor iedereen. Met behulp van een risicoanalyse brengen wij huidige en toekomstige risico’s voor aansprakelijkstellingen in uw gemeente zorgvuldig in kaart.
Beheerproces e-objecten
Nobralux ondersteunt bij het dagelijks beheer van openbare verlichting en e-objecten. We fungeren als rechterhand van de beheerambtenaar, zodat alles soepel en volgens plan verloopt. Van het operationele beheer tot aan het strategische vervangingsproces. Onze visie is om beheer en uitvoering door de aannemer strikt gescheiden te houden. Zo blijft het proces inzichtelijk en objectief, want onderhoud is het werk van de aannemer en beheer is het werk van specialisten.
Producten & diensten uitgelicht:
Vervangingsproces e-objecten
nauwkeurig inzicht in de levensduur van installaties
Installaties hebben een beperkte levensduur en moeten op tijd vervangen worden.
Bij goed areaalbeheer hoort een gedetailleerd onderhouds- en vervangingsplan om zorg te dragen dat installaties optimaal functioneren en storingen worden voorkomen. Op deze wijze wordt de levensduur van de installaties verlengd en de veiligheid en functionaliteit ervan verbeterd. Een goed vervangingsplan helpt onverwachte uitval voorkomen en de kosten op lange termijn te verminderen.
Meer informatie
Ontwerp en voorbereiding
Van basisontwerp tot lichtarchitectuur
Een verlichtingsplan dat aansluit bij de behoeften en kenmerken van de omgeving.
Nobralux verzorgt het basisontwerp, lichtadvies en lichtarchitectuur. Het is van belang dat het verlichtingsplan omgevingsgericht wordt ontworpen. Dat betekent dat het aan de technische normen voldoet én aan de behoeften en kenmerken van de omgeving.
Installatieverantwoordelijkheid
Voldoen aan de wet- en regelgeving
De eigenaar van technische installaties in de openbare ruimte moet ervoor zorgen dat alles veilig en goed functioneert.
Installatieverantwoordelijkheid betekent niet alleen zorgen voor het juiste onderhoud en beheer, maar ook voldoen aan de wet- en regelgeving (Arbowet, NEN 1010 en NEN 3140). Op deze wijze blijven de gemeentelijke installaties in goede conditie, worden storingen voorkomen en de veiligheid gegarandeerd.
Nobralux zorgt ervoor dat de veiligheid van medewerkers en omstanders wordt gewaarborgd, de naleving van de Arbowet wordt ondersteund en de betrouwbaarheid van de installaties wordt bevorderd.
Opleidingen
Delen van specialistische kennis en ervaring
Blijf op de hoogte van trends en nieuwe technologieën
Nobralux biedt cursussen aan met specialistische kennis, informatie over nieuwe technologie en inzicht in de dynamiek van de openbare verlichtingsmarkt. Dat alles biedt veel mogelijkheden om de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren voor nu en in de toekomst.
Het cursusaanbod voor beheerders en beleidmakers bestaat uit een verzameling van inspirerende kennissessies. Of je nu basiskennis over licht wilt opdoen of dieper in specialistische onderwerpen wilt duiken.
Planvorming
Strategische vertaling van de ambities
Vanuit het jaarplan worden projecten voorbereid, aanbesteed en uitgevoerd.
De ambities van de gemeente worden vertaald naar jaarplannen met concrete doelen en budgetten voor de komende periode. Op basis van het jaarplan worden projecten aanbesteed, uitgevoerd en gemonitord. Na uitvoering wordt het project overgedragen naar beheer. De aannemer wordt betaald en de areaaldata worden in het beheersysteem bijgewerkt. Het geactualiseerde beheersysteem start vervolgens weer een nieuwe cyclus.
Ingenieursbureau voor integraal digitaal beheer
DG Groep biedt een aantal gespecialiseerde diensten voor het beheer van de openbare ruimte aan. Zij ondersteunt gemeenten, waterschappen en provincies op het gebied van beleid, beheer, contractmanagement, inspecties en meldingenmanagement. Zij doet dit voor de disciplines groen, wegen, riolering en straatmeubilair.
Producten & diensten uitgelicht:
Contractmanagement
Integrale ondersteuning bij aanbesteding en diensten
Ondersteuning bij het gehele traject van selectie tot en met directievoering
Voor de aanbesteding van werken en diensten ondersteunt DG Groep opdrachtgevers over het hele traject vanaf de keuze en voorbereiding van de aanbesteding tot en met de directievoering bij de uitvoering. Bijvoorbeeld bij het opstellen van een prestatiebestek, een beeldbestek of een raamovereenkomst, inclusief het maken van een EMVI-leidraad. Aan het eind van het proces verzorgt DG Groep de monitoring van de uitvoering via directievoering en inspecties.
Beheer en beleid
Advies over alle aspecten voor de totale buitenruimte
Sparringpartner op zowel tactisch als strategisch niveau
DG Groep adviseert over alle aspecten van beheer en beleid voor de totale buitenruimte. Op het strategische niveau met integrale beheerplannen openbare ruimte, beheervisies openbare ruimte en groenstructuurvisies. Op tactisch niveau met bomenbeleidsplannen, parkbeheerplannen en beheerplannen voor bermen, water en oevers. Tot op operationeel niveau met werkplannen, inspecties, begeleiding bij bewonersparticipatie en onderhoudsbestekken en contractmanagement.
Inspectie
Inspecties, beeldschouwen, NEN opnames en monitoring
Inzage in de actuele gegevens van het areaal t.b.v. beleid, planvoorbereiding en uitvoering.
DG Groep ondersteunt bij inspecties, beeldschouwen, NEN opnames en monitoring van de openbare ruimte. Ze biedt inzage in de actuele gegevens van het areaal om beleid, planvoorbereiding en uitvoering op juiste wijze vorm te geven. Afhankelijk van het doel maakt DG Groep gebruik van Gisib voor de beoordeling van de technische en beeldkwaliteit. De resultaten worden in handzame en overzichtelijke rapportages, dashboards en kaarten gepresenteerd.
Assetmanagement
Gespecialiseerde diensten voor het beheer van de openbare ruimte.
Ondersteuning op het gebied van beleid, beheer, contractmanagement, inspecties en meldingenmanagement.
DG Groep doet dit voor de disciplines groen, wegen, riolering en straatmeubilair. Elk van deze disciplines omvat een doorlopend beheer- en onderhoudsproces. DG Groep kan op verschillende onderdelen van dit proces ondersteunen. Desgewenst kan ook het hele proces worden verzorgd, inclusief het meldingenmanagement aan de voorkant. DG Groep gebruikt hiervoor het eigen integrale beheersysteem voor de openbare ruimte Gisib.
Gisib assetmanagement systeem
Integraal beheersysteem voor de openbare ruimte
Gemeenten van Amsterdam tot Zaanstad tot Zeewolde maken gebruik van Gisib.
Gisib is het integrale beheersysteem voor de openbare ruimte. Gisib is functioneel veelzijdig en veilig. Gisib benadert de openbare ruimte op integrale wijze, zodat alle objecten een directe relatie met elkaar hebben. Met Gisib kan zowel de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) als de Beheer Openbare Ruimte (BOR) processen met elkaar worden gekoppeld via uniform berichtenverkeer. Gisib vormt zo de ‘enige waarheid’ als het gaat om asset informatie binnen een gemeente, provincie, waterschap of openbare ruimte beheerder.
Software voor de openbare ruimte
Het Cityview platform maakt het mogelijk om alle e-objecten in de buitenruimte veilig en eenvoudig te beheren, van laadpalen en camera’s tot sensoren, kasten, VRI, OVL, kabels, leidingen en oppervlakken. Cityview is een ontwikkeling van Libero Software.
Producten & diensten uitgelicht:
Dashboard
24/7 inzicht en overzicht
Handige tool om mee te navigeren en inzicht te krijgen
Het dashboard geeft real-time inzicht in de beheerstatus van het areaal met e-objecten. Het helpt om snel te reageren op veranderingen en belangrijke beslissingen te nemen op basis van feitelijke gegevens en inzichten die specifiek aan de beheerorganisatie gericht zijn. Cityview bevat real-time data en de mogelijkheid om zaken aan te maken.
Objectregistratie
Eenvoudig registreren en beheren
Van laadpalen en camera’s tot sensoren, kasten, VRI, OVL, kabels, leidingen en oppervlakken.
Alles is mogelijk. Cityview maakt het gemakkelijk om alle e-objecten in de buitenruimte te registreren en te beheren. Alles is mogelijk. Cityview levert standaard een dataset die gebruikt kan worden. Het is mogelijk om hiervan af te wijken vanwege de flexibiliteit en de mogelijkheid om eenvoudig eigen velden aan te maken en tabelweergaven zelf in te richten.
Kaartweergave
Een haarscherp overzicht
Selecteer je eigen voorkeur
De weergave van de objecten en tickets op de kaart zijn haarscherp en overzichtelijk. Er kunnen verschillende ondergronden worden geselecteerd en ook de instellingen kunnen worden aangepast. Zo kan zelf worden bepaald welke informatie getoond wordt op de kaart.
Tickets
Het proces met een begin en een eind.
Van klacht en storing tot terugbelverzoek.
Met gebruik van tickets kan het hele proces worden gevolgd, van begin tot eind. Bijvoorbeeld een klacht van een burger of een storing aan een object. Maar het kan ook een terugbelverzoek, project of een inspectie zijn. Aan een ticket is het mogelijk om objecten, bijlages of andere tickets te koppelen. Moet de ticket op locatie bekeken worden, dan kan gebruik gemaakt worden van een routeplanner. Daarnaast worden alle activiteiten gelogd zodat altijd duidelijk is wie wat wanneer heeft gedaan. Deze module werkt goed samen met meldsystemen van een gemeente of aannemer.
Modules
Extra opties die het beheer gemakkelijker maken
Beheren van e-objecten was nog nooit zo eenvoudig
Cityview biedt extra modules met een meerwaarde voor het beheer van e-objecten zoals: energie monitoring, sensorregister, installatieverantwoordelijkheid en remote koppelingen.
Ontspannen beheren van de openbare ruimte
Gisib is hét integrale beheersysteem voor de openbare ruimte. Gisib is functioneel veelzijdig en veilig. Gemeenten van Amsterdam tot Zaanstad, maar ook kleinere gemeenten van Almelo tot Zeewolde maken gebruik van Gisib. Gisib benadert de openbare ruimte op integrale wijze, zodat alle objecten een directe relatie met elkaar hebben.
Met Gisib kan zowel de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) als de Beheer Openbare Ruimte (BOR) processen met elkaar koppelen via uniform berichtenverkeer. Gisib vormt zo de ‘enige waarheid’ als het gaat om asset informatie binnen een gemeente, provincie, waterschap of openbare ruimte beheerder.
Producten & diensten uitgelicht:
Procesmodules
Specifieke planningen of berekeningen
De procesmodules voegen een specifieke functionaliteit toe voor een bepaald onderdeel van de buitenruimte, zoals wegen, riolering of verlichting.
De procesmodules zijn nodig voor specifieke planningen of berekeningen.Denk bijvoorbeeld aan de CROW inspectiemethodiek voor wegbeheer. Op basis van specifieke wensen worden de procesmodules bepaald.
Planmodules
Diverse planning selecties
De planmodules bevatten functionaliteiten om planningen te maken voor assets.
Hieronder valt onder andere een cyclische planningsmodule waarmee sectorale en integrale planningen gemaakt kunnen worden én een module waarmee planningsresultaten op elkaar afgestemd kunnen worden.
Contextmodules
Standaard datamodellen om te structureren
De contextmodule bevat standaard datamodellen die worden gebruikt voor het structureren van de gegevens in de database.
Er kan worden gekozen om aan te sluiten bij een of meerdere standaard datamodellen zoals de CROW288 beeldkwaliteitscatalogus, NEN2767-4 decompositie, IMGeo of IMKL. Of men kiest voor een eigen datamodel.
Managementmodules
Managementrapportages en dashboards
Maak je eigen selectie van data.
De managementmodule maakt het mogelijk om zelf eenvoudig visuele managementrapportages en dashboards samen te stellen op basis van geselecteerde data.
Inspectiemodules
Mobiel werken
Functionaliteit voor het mobiele werken.
De inspectiemodule bevat functionaliteit voor het mobiele werken en maakt gebruik van de infrastructuurmodule om te kunnen communiceren met de kernapplicatie van Gisib.
Infrastructuurmodules
Communicatie tussen BOR en BGT
Communiceren met externe applicaties en processen.
Onder de infrastructuurmodule vallen onder andere de webservices en de communicatie tussen BOR en BGT (StUF-Geo). Het zijn modules die ondersteuning bieden bij de communicatie van gisib met externe applicaties en processen.