Je staat er vast niet iedere dag bij stil, maar vrijwel alles wat je buiten op straat ziet, van lantaarnpaal tot stoeptegels, wordt zorgvuldig geadministreerd. Dit geldt ook voor groenobjecten in de gemeente Amsterdam.
Met de komst van de centrale database Gisib wordt deze administratie nu centraal geregeld. Het gebruik van dezelfde, actuele informatie helpt Amsterdam om samen het groen in de stad beter te beheren en onderhouden.
Het beheer van het groen werd al centraal aangestuurd. Om dat goed te kunnen doen is een kloppende administratie essentieel. Collega’s die de planningen maken, opdrachten verlenen en het werk uitvoeren moeten erop kunnen vertrouwen dat zij de situatie buiten zullen aantreffen zoals deze in de administratie staat. Een groot aantal collega's vanuit Stadswerken en Stedelijk beheer hebben daarom de mouwen opgestroopt en zijn aan de slag gegaan om al die verschillende registraties voor groen samen te voegen. De goede mix van collega's met praktische kennis van het groen in hun stadsdeel, en collega's met kennis van ICT en de beheerapplicatie Gisib bleek een succesformule!
Waarom werken vanuit een centrale database?
De centrale database zorgt voor inzicht in de objecten en biedt een compleet en vooral eenduidig beeld van wat er op de markt komt voor aanbesteding van het onderhoud van het groen. Voorheen verschilden de databases van Stadswerken en Stedelijk Beheer, wat leidde tot discrepanties in bijvoorbeeld areaaloppervlakte, kosten en aantallen van objecten. Nu de groenvlak data van Stedelijk Beheer en Stadswerken in één database en kaartlaag is verwerkt, is het voor toezichthouders en directievoerders makkelijker geworden om te controleren of een object door de juiste aannemer wordt onderhouden.
Binnen de gemeente Amsterdam spreekt nu iedereen dezelfde taal als het gaat om groenobjecten en terreindelen.
Groendata voor iedereen
De data is openbaar voor geïnteresseerden op het datapunt van Amsterdam, dus alle mensen die met groendata willen werken kunnen deze data zelf downloaden. Dit is ook belangrijk voor beleidsbepaling, omdat hiermee kan worden aangetoond dat Amsterdam de gemeente groener en duurzamer maakt.
Resultaten
Doordat Amsterdam deze intensieve samenwerking is gestart en nu werkt vanuit een centrale database, merken de gemeente dat toezichthouders en directievoerders kritischer naar de kaart kijken en sneller terugkoppelen wanneer er een fout staat in de registratie. Hierdoor ontvangt de gemeente nu meerdere keren per week verzoeken voor mutaties van Stadswerken omdat zij zien dat er iets in de kaart niet klopt of ontbreekt.
Synergie
Binnen de gemeente Amsterdam spreekt nu iedereen dezelfde taal als het gaat om groenobjecten en terreindelen. Door de intensieve samenwerking weet men elkaar beter te vinden en is er sprake van synergie; de kennis van collega’s buiten wordt gedeeld met de kennis van collega’s op kantoor. Er zijn duidelijke werkafspraken en rolverdelingen en het contact wordt goed onderhouden zodat de drempel laag blijft.
Met dank aan de gemeente Amsterdam om dit artikel te mogen doorplaatsen.