Schadeverhalen op derden is een specialisme, want het is tijdrovend en ingewikkeld. Via een gestroomlijnd proces zorgt NODR voor een efficiënt en juridisch correct verloop van het complete schadeverhaalproces.
Resultaat? Meer grip op uw kostbare tijd en meer succesvol verhaalde schades! Deze inkomsten kunnen weer worden geïnvesteerd in een veilige en comfortabele buitenruimte.
Gemeenten worden jaarlijks meer dan 20.000 keer aansprakelijk gesteld.
NODR verhaalt schades voor gemeenten. Dat is is tijdrovend en ingewikkeld. Daarom worden schades vaak niet verhaald en afgeboekt. Dat is zonde van het geld. NODR lost dit op door het proces van schadeverhalen volledig uit handen te nemen volgens een gestroomlijnd proces.
Melding
Iedere melding gaat volgens een uniform proces t.b.v. registratie en dossiervorming. Zodra wij de melding digitaal hebben ontvangen (via web of app) wordt deze automatisch in ons systeem verwerkt. Na elke melding ontvangt de melder direct een uniek schadenummer en een bevestiging dat de melding is ontvangen.
Dossier
Nadat de schade in het systeem is aangemeld wordt de verhaalbaarheid van de schade beoordeeld door een schadebehandelaar. Niet alle schades kunnen worden verhaald. De functionaliteit of de levensduur van het beschadigde object moet zijn aangetast. De verhaalbare schade wordt verhaald bij de veroorzaker of de verzekeraar. Wanneer de veroorzaker –na onderzoek- niet bekend is en de schade veroorzaakt is door een motorvoertuig kan de schade worden verhaald bij de Stichting Waarborgfonds Motorverkeer (WBF). Voor alle schades wordt een digitaal schadedossier aangemaakt dat real time kan worden ingezien.
Buurtonderzoek
Twee derde van de schades wordt verhaald op de veroorzaker of zijn verzekeraar. Navraag bij de politie en buurtonderzoek is daarin belangrijk. Daarnaast hebben we goede contacten met betrokken partijen als aannemers om extra informatie te achterhalen. We maken in toenemende mate gebruik van nieuwe technologieën zoals Google alerts en nieuwswebsites.
Politieaangifte
Bij de politie informeren we naar alle relevante informatie om verhaal op de aansprakelijke of zijn verzekeraar mogelijk te maken. De politie is een belangrijke actor in het schadeverhaalproces. We zijn goed bekend met de politie en hebben met verschillende politieregio’s afspraken gemaakt over het doen van navraag naar de mogelijke oorzaak en/of veroorzaker van een schade. Indien nodig doen we aangifte bij de politie van verlaten plaats ongeval.
Aansprakelijkstelling
Wij stellen de veroorzaker of diens verzekeraar aansprakelijk. Indien het onderzoek niet leidt tot een veroorzaker en het betreft een schade veroorzaakt met of door een motorrijtuig dan richten wij onze claim tot het Waarborgfonds. We hebben goede afspraken gemaakt met verzekeraars en het Waarborgfonds.
Schadeomvang
Ons beleid is dat de relatie schadeloos moet worden gesteld voor de schade die daadwerkelijk is geleden, niet meer en ook niet minder. We kijken daarbij of alle kostencomponenten zijn meegenomen en beoordelen of de gemaakte kosten billijk, redelijk en marktconform zijn. In onze claim betrekken wij naast materiaal- en materieelkosten en de kosten van de reparatie verder nog de kosten van eigen inzet, de BTW en de schadevaststellingskosten.
Claimen
Ons beleid is dat de relatie schadeloos moet worden gesteld voor de schade die daadwerkelijk is geleden, niet meer en ook niet minder. We kijken daarbij of alle kostencomponenten zijn meegenomen en beoordelen of de gemaakte kosten billijk, redelijk en marktconform zijn. In onze claim betrekken wij naast materiaal- en materieelkosten en de kosten van de reparatie verder nog de kosten van eigen inzet, de BTW en de schadevaststellingskosten.
Invordering en afdracht
Het schaderapport wordt ingediend bij de WA-verzekeraar van de aansprakelijke, het Waarborgfonds en incidenteel direct bij de aansprakelijke of de veroorzaker. Wij verzorgen de incasso van de schade en dragen deze middels een gespecificeerde nota periodiek af aan onze relatie. Per claim geven we inzicht in de verhaalde bedragen en de verschillende kostencomponenten. De incasso van deze gelden loopt via een aparte Derdengeldenrekening (opgezet door NODR in een juridisch separate stichting). Als betaling uitblijft, wordt vervolgens in overleg met de relatie een vervolgstap bepaald. Indien wij de verhaalbaar achten, worden meer dan 99,5% van de schade ook daadwerkelijk verhaald.
NODR heeft voor iedere schadesoort een oplossing:
Verlichting, wegen en borden, groenschade, vandalisme, vaarschade, chemische drugsdumping, verkeersregelinstallaties, kunstwerken, machinale reiniging, kabels en leidingen, e-laadpalen, noem maar op.
NODR Schadechecker
Met de schadechecker kan je kijken welke gemeenten NODR heeft geholpen met het verhalen van schade aan objecten in de buitenruimte. De gegevens kan je ook gebruiken om te vergelijken met de cijfers van je eigen gemeente.
NODR Dashboard
Een online overzicht om snel inzicht te krijgen in uw schadedossiers. Het dashboard 100% actueel en biedt een eenvoudig overzicht in de actuele status.
NODR Schade App
Schade aan objecten in de buitenruimte kunnen eenvoudig worden gemeld met de NODR Schade app. Het verhalen van schade begint met de melding. Dat hebben we nu een stuk eenvoudiger gemaakt.
Wij verzorgen overheidsprocessen voor meer dan 250 gemeenten, provincies en openbare ruimte beheerders in Nederland.